گزارش سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان خراسان شمالی به گزارش روابط عمومی دانشگاه بجنورد،در واپسین روز هفته ی دولت،  دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با همراهی دکتر عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر و رئیس مرکز هیئت های امنا و ممیزه ی وزارت عتف، با سفر به استان خراسان شمالی ، از تعدادی ازدانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان بازدید نموده و در آیین افتتاح و کلنگ زنی پروژه های دانشگاهی شرکت نمودند.   حضور در شهرستان شیروان به گزارش روابط عمومی دانشگاه بجنورد، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در ابتدای سفر به استان خراسان شمالی با حضور در شهرستان شیروان، از مجتمع آموزش عالی این شهرستان بازدید و در نشست با مسئولان و هیئت رئیسه ی این مجتمع شرکت نمود. در این نشست، دکتر منصور غلامی با بیان اینکه 60 درصد شرکت کنندگان کنکور امسال در گروه علوم تجربی بودند، گفت: ظرفیت استخدام و اشتغال بخش پزشکی جاذبه زیادی برای پذیرفته شدگان این رشته ایجاد کرده است . وی افزود: در صورت تعریف رشته های جدید و چهره مناسب از کشاورزی، جاذبه ای برای این رشته ایجاد می شود که این امر نیازمند توجه بیشتر به این حوزه است چرا که برخی از داوطلبان تنها برای اشتغال در رشته های دیگر تحصیل می کنند . وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به شرایط اشتغال امروز باید دانشجویان را با کارگاه های تخصصی آشنا کرده و علم و تخصص جدید به آنان آموزش داد . غلامی افزود: انتظار می رود با توجه به ظرفیت های جدیدی که در مجتمع های آموزش عالی فراهم شده، مسئولان به دنبال فراهم کردن اعتبار و جاذبه به کمک مجموعه های دانشگاهی بیایند و ضرورت دارد استان ها از شرایط فعلی دانشگاه ها حمایت کنند . وی با تاکید بر اینکه باید طرح برنامه راهبردی، جامع و پروژه های جدید و مسائل و مشکلات را تدوین کرد، افزود: هم اکنون ارتباط با جامعه و صنعت به صورت جدی در حال پیگیری است که در حوزه کشاوزی هم باید این اتفاق بیفتد و مراکز رشد سریع راه اندازی شود . دکتر غلامی با اشاره به نیاز جامعه به مباحث علمی و آموزشی، افزود: آموزش عالی کشور از نظر کمی توسعه زیادی یافته و اکنون دانشگاه ها با صندلی های خالی مواجه هستند . مجتمع آموزش عالی شیروان با 13 رشته تحصیلی و 12 نفر عضو هیات علمی، حدود هزاردانشجو دارد .   حضور در شهرستان بجنورد به گزارش روابط عمومی دانشگاه بجنورد، دکتر منصور غلامی ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شامگاه پنجشنبه در نشست مشترک با شورای دانشگاه بجنورد اظهار داشت: متاسفانه در یک دوره 10 تا 15 ساله بیشتر دوره های کاردانی تعطیل شد و حال آنکه تربیت کاردان و کارورز (تکنسین) برای اداره زیرساخت ها و امور فنی کشور ضروری است . وی افزود: موسسات آموزش عالی نیروی کاردان تربیت کردند اما با راه اندازی دوره کارشناسی تمام این دانش آموخته ها وارد این دوره ها شدند . وی اظهار داشت: حتی موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها درخواست راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد را کردند که بیشتر دانش آموختگان دوره کارشناسی به کارشناس ارشد و سپس دکتری ارتقا یافتند . وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اجرای طرح کلی ساماندهی آموزش عالی گفت: هم اکنون برگشت به کاردانی در برنامه قرار گرفته و دانشگاه های فنی و حرفه ای که بر این مقطع تمرکز کنند مورد حمایت قرار خواهند گرفت . دکتر غلامی با بیان اینکه تولید مدرک گرفتاری جامعه را افزایش خواهد داد، افزود: هم اکنون عمده دانشگاه ها با صندلی خالی مواجه شده اند که 500 واحد پیام نور در کشور دچار این مشکل شده اند . وی بر تجمیع واحدها و دانشگاه های کوچک در سطح کشور تاکید کرد و افزود: ساماندهی نیروی انسانی و کارکنان نیز خود معضل بزرگی است اما نباید این امر مانع اجرای این طرح شود . وی با بیان اینکه دستگاه های دولتی از داشتن مراکز علمی و کاربردی منع شده اند، گفت: متاسفانه برخی از سازمان ها و دستگاهها بر این امر اصرار دارند و حال آنکه باید فعالیت تمام این دانشگاه ها که پیش تر صورت گرفته، در سطح کشور متوقف شود . وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: حتی برخی از مراکز پژوهشی نیز به دانشگاه تبدیل شده و دانشجو تربیت می کردند که این امر نیز ممنوع است و باید ساماندهی شوند . دکتر غلامی با بیان اینکه نگاه دانشگاه ها باید محلی و منطقه ای شود، افزود: منطقه باید در اولویت قرار گیرد و از موازی کاری در ایجاد رشته ها نیز جلوگیری شود . وی از پایین آمدن ظرفیت تحصیلات تکمیلی نیز خبر داد و گفت: این امر با هدف کیفی گرایی و جلوگیری از انباشت دانش آموخته اجرایی شده است . همچنین در این نشست، دکتر محمدرضا خباز، استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: متاسفانه به مراکز آموزش عالی غیردولتی اهمیت کافی داده نشده و حال آنکه اگر بخواهیم کار دانشگاه های دولتی سبک شده و باری از دوش دولت برداشته شود، باید از بخش خصوصی حمایت بیشتری کنیم . استاندار خراسان شمالی بر لزوم ماندگاری اساتید مجرب در دانشگاه های این استان تاکید کرد و افزود: باید از تجربه این اساتید برای آموزش دانشجویان استفاده شود و طرح برنامه های تشویقی برای ماندگار ساختن استادان باتجربه ضروری است . وی کمبود نیروی اداری در دانشگاه ها را از دیگر مشکلات این استان دانست و گفت: این امر نیز نیاز به توجه خاص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارد . وی میانگین تحصیلات تکمیلی در کشور را ۳۴ درصد عنوان کرد و گفت: خراسان شمالی در این شاخص از کشور عقب است و باید با شتاب بیشتری برای جبران این عقب ماندگی تلاش شود . استاندار با اشاره به همسایگی خراسان شمالی با کشور ترکمنستان، گفت: ما می توانیم از این ظرفیت برای جذب دانشجوی خارجی استفاده کنیم . استاندار خراسان شمالی بر ایجاد مرکز پژوهشی در استان و جلوگیری از موازی کاری نیز تاکید کرد . دکتر احمد محقر، رئیس دانشگاه بجنورد  نیز در این نشست، ضمن ارائه ی گزارشی  از وضعیت شاخص های کمی و کیفی در حوزه های مختلف دانشگاه بجنورد اظهار داشت:  در حاشیه ی این نشست آیین کلنگ زنی و افتتاح چند پروژه ی عمرانی را نیز در دانشگاه بجنورد خواهیم داشت. وی افزود: مسجد دانشگاه با زیربنای یکهزار و 640 متر مربع با 53 میلیارد و 403 میلیون ریال اعتبار سفر مقام معظم رهبری ساخته شده و بوستان ولایت نیز با گستره 6 هزار متر مربع، با 12 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار استانی ایجاد شده است . دکتراحمد محقر دیگر طرح های افتتاحی را شامل محوطه سازی و آسفالت معابر دانشگاه با 25 میلیارد و 700 میلیون ریال، طرح جمع آوری آب های سطحی و توسعه فضای سبز با 18 میلیارد ریال، توسعه غذاخوری با زیربنای 600 متر مربع و اعتبار 12 میلیارد ریال عنوان کرد . وی ادامه داد: توسعه دانشکده علوم پایه در سه هزار و 420 متر مربع و سالن جلسات سازمان مرکزی نیز در 185 متر مربع مجموعا 68 میلیارد ریال اعتبار دربرداشته است . گفتنی است؛ در این نشست، حاضرین، به ارائه ی نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند و مقام عالی وزارت به سئوالات مطروحه پاسخ داد.   حضور در نشست روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان به گزارش روابط عمومی دانشگاه بجنورد، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دومین روز حضور در استان خراسان شمالی، در نشست روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خراسان شمالی در دانشگاه بجنورد حضور یافت. در ابتدای این نشست، دکتر احمد محقر، رئیس دانشگاه بجنورد، ضمن بیان تاریخچه ی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خراسان شمالی و وضعیت کنونی آن ها از حیث تعداد اعضای هیئت علمی، تعداد دانشجو و برخی شاخص های کمی و کیفی اظهار داشت: هیئت نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان با تشکیل زیرنظام های مصوب ضمن بازدید از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تشکیل نشست های تخصصی وضعیت آموزش عالی استان را رصد کرده و نتایج آن در برنامه ریزی های آتی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز اظهار داشت: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خراسان شمالی نباید دچار دیدگاه های رقابتی باشند و بایستی ضمن هکاری و همدلی به هم افزایی یکدیگر کمک کنند. وی افزود: در شرایط کنونی و برخی بحران های اقتصادی بایستی در جهت مدیریت منابع، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری کوشید تا بر مشکلات پیش رو فایق آمد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: با حمایت از بخش خصوصی و کاهش تصدی گری دولت ضمن نظارت بر دانشگاه های بخش خصوصی و کیفی سازی آن ها بایستی از این بخش حمایت صورت گیرد. در ادامه ، دکتر عبدالرضا باقری، قایم مقام وزیر و رئیس هیئت های امنا و ممیزه ی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم همکاری و تعامل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان تاکید ویژه نمود. گفتنی است در این نشست، روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان نیز به بیان نظر ها و برخی کاستی ها در جهت تحقق اهدافشان پرداختند.   گزارش تصویری                              

گزارش سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به استان خراسان شمالی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بجنورد،در واپسین روز هفته ی دولت،  دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با همراهی دکتر عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر و رئیس مرکز هیئت های امنا و ممیزه ی وزارت عتف، با سفر به استان خراسان شمالی ، از تعدادی ازدانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان بازدید نموده و در آیین افتتاح و کلنگ زنی پروژه های دانشگاهی شرکت نمودند.

 

حضور در شهرستان شیروان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بجنورد، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در ابتدای سفر به استان خراسان شمالی با حضور در شهرستان شیروان، از مجتمع آموزش عالی این شهرستان بازدید و در نشست با مسئولان و هیئت رئیسه ی این مجتمع شرکت نمود.

در این نشست، دکتر منصور غلامی با بیان اینکه 60 درصد شرکت کنندگان کنکور امسال در گروه علوم تجربی بودند، گفت: ظرفیت استخدام و اشتغال بخش پزشکی جاذبه زیادی برای پذیرفته شدگان این رشته ایجاد کرده است.

وی افزود: در صورت تعریف رشته های جدید و چهره مناسب از کشاورزی، جاذبه ای برای این رشته ایجاد می شود که این امر نیازمند توجه بیشتر به این حوزه است چرا که برخی از داوطلبان تنها برای اشتغال در رشته های دیگر تحصیل می کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به شرایط اشتغال امروز باید دانشجویان را با کارگاه های تخصصی آشنا کرده و علم و تخصص جدید به آنان آموزش داد.

غلامی افزود: انتظار می رود با توجه به ظرفیت های جدیدی که در مجتمع های آموزش عالی فراهم شده، مسئولان به دنبال فراهم کردن اعتبار و جاذبه به کمک مجموعه های دانشگاهی بیایند و ضرورت دارد استان ها از شرایط فعلی دانشگاه ها حمایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید طرح برنامه راهبردی، جامع و پروژه های جدید و مسائل و مشکلات را تدوین کرد، افزود: هم اکنون ارتباط با جامعه و صنعت به صورت جدی در حال پیگیری است که در حوزه کشاوزی هم باید این اتفاق بیفتد و مراکز رشد سریع راه اندازی شود.

دکتر غلامی با اشاره به نیاز جامعه به مباحث علمی و آموزشی، افزود: آموزش عالی کشور از نظر کمی توسعه زیادی یافته و اکنون دانشگاه ها با صندلی های خالی مواجه هستند.

مجتمع آموزش عالی شیروان با 13 رشته تحصیلی و 12 نفر عضو هیات علمی، حدود هزاردانشجو دارد.

 

حضور در شهرستان بجنورد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بجنورد، دکتر منصور غلامی ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شامگاه پنجشنبه در نشست مشترک با شورای دانشگاه بجنورد اظهار داشت: متاسفانه در یک دوره 10 تا 15 ساله بیشتر دوره های کاردانی تعطیل شد و حال آنکه تربیت کاردان و کارورز (تکنسین) برای اداره زیرساخت ها و امور فنی کشور ضروری است.
وی افزود: موسسات آموزش عالی نیروی کاردان تربیت کردند اما با راه اندازی دوره کارشناسی تمام این دانش آموخته ها وارد این دوره ها شدند.
وی اظهار داشت: حتی موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها درخواست راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد را کردند که بیشتر دانش آموختگان دوره کارشناسی به کارشناس ارشد و سپس دکتری ارتقا یافتند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اجرای طرح کلی ساماندهی آموزش عالی گفت: هم اکنون برگشت به کاردانی در برنامه قرار گرفته و دانشگاه های فنی و حرفه ای که بر این مقطع تمرکز کنند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
دکتر غلامی با بیان اینکه تولید مدرک گرفتاری جامعه را افزایش خواهد داد، افزود: هم اکنون عمده دانشگاه ها با صندلی خالی مواجه شده اند که 500 واحد پیام نور در کشور دچار این مشکل شده اند.
وی بر تجمیع واحدها و دانشگاه های کوچک در سطح کشور تاکید کرد و افزود: ساماندهی نیروی انسانی و کارکنان نیز خود معضل بزرگی است اما نباید این امر مانع اجرای این طرح شود.
وی با بیان اینکه دستگاه های دولتی از داشتن مراکز علمی و کاربردی منع شده اند، گفت: متاسفانه برخی از سازمان ها و دستگاهها بر این امر اصرار دارند و حال آنکه باید فعالیت تمام این دانشگاه ها که پیش تر صورت گرفته، در سطح کشور متوقف شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: حتی برخی از مراکز پژوهشی نیز به دانشگاه تبدیل شده و دانشجو تربیت می کردند که این امر نیز ممنوع است و باید ساماندهی شوند.
دکتر غلامی با بیان اینکه نگاه دانشگاه ها باید محلی و منطقه ای شود، افزود: منطقه باید در اولویت قرار گیرد و از موازی کاری در ایجاد رشته ها نیز جلوگیری شود.
وی از پایین آمدن ظرفیت تحصیلات تکمیلی نیز خبر داد و گفت: این امر با هدف کیفی گرایی و جلوگیری از انباشت دانش آموخته اجرایی شده است.

همچنین در این نشست، دکتر محمدرضا خباز، استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: متاسفانه به مراکز آموزش عالی غیردولتی اهمیت کافی داده نشده و حال آنکه اگر بخواهیم کار دانشگاه های دولتی سبک شده و باری از دوش دولت برداشته شود، باید از بخش خصوصی حمایت بیشتری کنیم.
استاندار خراسان شمالی بر لزوم ماندگاری اساتید مجرب در دانشگاه های این استان تاکید کرد و افزود: باید از تجربه این اساتید برای آموزش دانشجویان استفاده شود و طرح برنامه های تشویقی برای ماندگار ساختن استادان باتجربه ضروری است.
وی کمبود نیروی اداری در دانشگاه ها را از دیگر مشکلات این استان دانست و گفت: این امر نیز نیاز به توجه خاص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارد.
وی میانگین تحصیلات تکمیلی در کشور را ۳۴ درصد عنوان کرد و گفت: خراسان شمالی در این شاخص از کشور عقب است و باید با شتاب بیشتری برای جبران این عقب ماندگی تلاش شود.
استاندار با اشاره به همسایگی خراسان شمالی با کشور ترکمنستان، گفت: ما می توانیم از این ظرفیت برای جذب دانشجوی خارجی استفاده کنیم.
استاندار خراسان شمالی بر ایجاد مرکز پژوهشی در استان و جلوگیری از موازی کاری نیز تاکید کرد.

دکتر احمد محقر، رئیس دانشگاه بجنورد  نیز در این نشست، ضمن ارائه ی گزارشی  از وضعیت شاخص های کمی و کیفی در حوزه های مختلف دانشگاه بجنورد اظهار داشت:  در حاشیه ی این نشست آیین کلنگ زنی و افتتاح چند پروژه ی عمرانی را نیز در دانشگاه بجنورد خواهیم داشت.

وی افزود: مسجد دانشگاه با زیربنای یکهزار و 640 متر مربع با 53 میلیارد و 403 میلیون ریال اعتبار سفر مقام معظم رهبری ساخته شده و بوستان ولایت نیز با گستره 6 هزار متر مربع، با 12 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار استانی ایجاد شده است.
دکتراحمد محقر دیگر طرح های افتتاحی را شامل محوطه سازی و آسفالت معابر دانشگاه با 25 میلیارد و 700 میلیون ریال، طرح جمع آوری آب های سطحی و توسعه فضای سبز با 18 میلیارد ریال، توسعه غذاخوری با زیربنای 600 متر مربع و اعتبار 12 میلیارد ریال عنوان کرد.
وی ادامه داد: توسعه دانشکده علوم پایه در سه هزار و 420 متر مربع و سالن جلسات سازمان مرکزی نیز در 185 متر مربع مجموعا 68 میلیارد ریال اعتبار دربرداشته است.
گفتنی است؛ در این نشست، حاضرین، به ارائه ی نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند و مقام عالی وزارت به سئوالات مطروحه پاسخ داد.

 

حضور در نشست روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بجنورد، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دومین روز حضور در استان خراسان شمالی، در نشست روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خراسان شمالی در دانشگاه بجنورد حضور یافت.

در ابتدای این نشست، دکتر احمد محقر، رئیس دانشگاه بجنورد، ضمن بیان تاریخچه ی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خراسان شمالی و وضعیت کنونی آن ها از حیث تعداد اعضای هیئت علمی، تعداد دانشجو و برخی شاخص های کمی و کیفی اظهار داشت: هیئت نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان با تشکیل زیرنظام های مصوب ضمن بازدید از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تشکیل نشست های تخصصی وضعیت آموزش عالی استان را رصد کرده و نتایج آن در برنامه ریزی های آتی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز اظهار داشت: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خراسان شمالی نباید دچار دیدگاه های رقابتی باشند و بایستی ضمن هکاری و همدلی به هم افزایی یکدیگر کمک کنند.

وی افزود: در شرایط کنونی و برخی بحران های اقتصادی بایستی در جهت مدیریت منابع، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری کوشید تا بر مشکلات پیش رو فایق آمد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: با حمایت از بخش خصوصی و کاهش تصدی گری دولت ضمن نظارت بر دانشگاه های بخش خصوصی و کیفی سازی آن ها بایستی از این بخش حمایت صورت گیرد.

در ادامه ، دکتر عبدالرضا باقری، قایم مقام وزیر و رئیس هیئت های امنا و ممیزه ی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم همکاری و تعامل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان تاکید ویژه نمود.

گفتنی است در این نشست، روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان نیز به بیان نظر ها و برخی کاستی ها در جهت تحقق اهدافشان پرداختند.

 

گزارش تصویری