نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

گروه آموزشی فیزیک

گروه آموزشی فیزیک


 

 

رشته فیزیک در دانشگاه بجنورد

گروه فیزیک دانشگاه بجنورد در سال 1394 تأسیس شده و از این سال شروع به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی فیزیک نموده است. هم اکنون، پنج عضو هیأت علمی با مرتبه استادیاری در این گروه آموزشی مشغول فعالیت هستند. در حال حاضر، این گروه در مقطع کارشناسی رشته فیزیک (بدون گرایش) دانشجو می‌پذیرد. تاکنون دانشجویان بسیاری در مقطع کارشناسی این رشته از دانشگاه بجنورد دانش‌آموخته شده‌اند.

 معرفی رشته فیزیک

دوره کارشناسی فیزیک (physics) یکی از دوره‌های آموزش عالی است که با توجه به پیشرفت روزافزون علم فیزیک و نیازهای رو به رشد جوامع بشری در بکارگیری علوم جدید، پرورش نیروهای مجرب، متعهد و آگاه به این علم از ملزومات اولیه یک جامعه رو به رشد است. با توجه به ماهیت علم فیزیک و دامنه‌ی گسترش آن در تمامی ابعاد مادی و فکری انسان‌ها، هدف این رشته، تربیت افرادی است که بتوانند به گسترش مرزهای این علم از طریق آموزش و پژوهش کمک کنند. از دیگر اهداف این دوره، ایجاد زیربنایی مناسب برای ایجاد فناورهای نوین، آموزش و تربیت کارشناسان متخصص در زمینه آموزش فیزیک، تربیت کمک پژوهشگر برای انجام امور پژوهشی،آماده نمودن دانشجویان برای ورود به دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در رابطه با تربیت کادر آموزشی و پژوهشی موردنیاز دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی می‌باشد. 

 دوره کارشناسی فیزیک شامل آموزش‌های عملی و نظری است که انتظار می‌رود دانش‌آموختگان این رشته بتوانند توانایی لازم برای پذیرش مسئولیت هدایت آزمایشگاه‌های آموزشی، همکاری در زمینه‌های مختلف با دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور، آمادگی برای ادامه تحصیلات در مقاطع بالاتر، مبانی علمی لازم برای آموزش فیزیک در مقاطع تحصیلی پایین‌تر، قابلیت سرپرستی آزمایشگاه‌های پژوهشی در مراکز پژوهشی موجود و ارائه طرح‌های جدید جهت کارآفرینی با راه‌اندازی صنایع کوچک را کسب کنند.

 وضعیت ادامه تحصیل در رشته فیزیک

 گرایش‌های رشته فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر است:

  •  اپتیک و لیزر: گرایش اپتیک و لیزر یکی از گرایش‌های فیزیک است که در زمینه اپتیک غیرخطی و اسپکتروسکوپی لیزری است.
  •  ذرات بنیادی و نظریه میدان‌ها: این گرایش به مطالعه قوانین فیزیک در ابعاد زیرهسته‌ای و در ابعاد انرژی‌های بالا و فاصله‌های بسیار کم می‌پردازد و دروس تخصصی آن نیز نظریه میدان‌های کوانتومی 1 و2، ذرات بنیادی مقدماتی و پیشرفته می‌باشند.
  • فیزیک پلاسما: این گرایش به شناخت پلاسما در زمینه‌های نظامی، صنعتی و انرژی مربوط است. مباحث این رشته، کاربردهای فراوانی را در پردازش مواد و سطوح، ساخت مواد نانومتری، تهیه مواد غنی الکترومغناطیس، مخابرات و انرژی و ... پیدا می‌کنند.
  •  فیزیک ماده چگال: گرایش ماده چگال (حالت جامد) مربوط به سیستم‌های بس‌ذره‌ای بالاخص جامدات است. بررسی بلورهای جامدات و خواص اپتیکی، مکانیکی، الکتریکی و صوتی امواجی که در آن‌ها منتشر می‌شوند، از معمول‌ترین کارهای این افراد است که منجر به تشکیل پدیده‌های مختلفی مثل ابررسانایی، نیم‌رسانایی و یا پخش و انتقال گرما می‌گردد. بنابراین، این علم در ارتباط با کریستال‌ها و ویژگی‌های فیزیکی آنهاست. از جمله موضوعات موردعلاقه پژوهشگران این گرایش عبارتند از: نانومواد، نانوساختار، ابررسانایی، مواد تجزیه‌پذیر، مواد الکتروسرامیک، ساختارهای لایه نازک.
  •  فیزیک هسته‌ای: این گرایش رابطه مستقیمی با تولید و به کارگیری انرژی هسته‌ای دارد. در فیزیک‌ هسته‌ای‌ خود هسته‌ مورد مطالعه‌ قرار می‌گیرد؛ یعنی‌ این که هسته‌ از چه‌ تشکیل‌ شده‌ و چه‌ نیروهایی‌ بین‌ اجزای‌ هسته‌ وجود دارد و در نتیجه واکنش‌های‌ انجام‌‌شده‌ چقدر انرژی‌ آزاد می‌گردد. از جمله موضوعات موردعلاقه در این زمینه: شتابدهنده‌های ذرات، مدل‌های ساختار هسته، نیروگاه‌های هسته‌ای، همجوشی هسته‌ای، دیرینه‌شناسی، پرتوپزشکی و  پزشکی هسته‌ای می‌باشند.
  •  گرانش و کیهان شناسی: این گرایش بیشتر به مباحث سیاه‌چاله‌ها و نظریات درباره گرانش کیهانی و پرتوهای کیهانی و همچنین به مدل‌های مختلف کیهان‌شناسی که باید با داده‌های رصدی مطابقت کنند، می‌پردازد. کیهان‌شناسی به صورت کلاسیک به چگونگی ایجاد جهان و تشکیل ساختارهای کهکشانی مانند خوشه‌ها و ابرخوشه‌ها می‌پردازد.
  •  نجوم و اخترفیزیک: این گرایش به بررسی ویژگی‌های فیزیکی ستاره‌ها و فضای بین ستاره‌ها، تولد و مرگ اجرام آسمانی و فضایی می‌پردازد. اطلاعاتی که از ستاره‌ها به دست می‌آید شامل امواجی است که دریافت می­کنیم و فیزیک نجومی با استفاده از این اطلاعات و تطبیق آن با قوانین فیزیکی، هم می‌تواند جهان را بهتر بشناسد و هم با استفاده از آزمایشات به نظریه‌های جدیدی دست پیدا کند. اخترشناسی که بیشتر جنبه نظری دارد وضعیت ستارگان را بررسی می‌کند، یعنی اینکه هر ستاره‌ای در چه مرحله‌ای قرار دارد و قرار است چه اتفاقی برایش بیفتد.
  • فیزیک آماری و سامانه‌های پیچیده: آنچه که از دروس این گرایش برمی‌آید این است که بسیار محاسباتی و بسیار درگیر با شبیه‌سازی و مدلسازی است. از جمله موضوعات موردعلاقه در این زمینه: سامانه‌های پیچیده اعصاب و زیست شناسی، نظریه گراف و سامانه‌های پیچیده، هواشناسی و پیش‌بینی‌ها.

 در تمام گرایش‌های بالا بجز گرایش فیزیک آماری و سامانه‌های پیچیده، امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری فیزیک در ایران فراهم است.

آینده شغلی دانش‌آموختگان رشته فیزیک

دانش‌آموختگان رشته فیزیک می‌توانند در سازمانها و مراکز مختلفی جذب شوند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: آموزش (دبیرستان، دانشگاه)، بخش تحقیق و توسعه سازمان‌ها (پژهشکده نیرو، پلیمر، نفت، پتروشیمی، خودرو، ...)، اندازه‌گیری و استانداردسازی (کالیبراسیون، ساخت حسگرها، پرتوسنجی، ... )، انرژی (سلول‌های خورشیدی، نیروگاه‌های آبی، ...)، صنایع اپتیک ولیزر صنایع دفاعی (هوا- فضا، ردیابی، حسگرها، ژئو فیزیک و هواشناسی، مخابرات، میکرو موج، فیبرنوری).

طول دوره تحصیلی و واحدهای درسی

طول دوره تحصیلی کارشناسی فیزیک به طور متوسط 4 سال است و نظام آموزش آن واحدی است. برنامه درسی رشته فیزیک دارای ساختار کلی زیر است:

  1. برای دانش‌آموختگی در رشته فیزیک، گذراندن 136 واحد که شامل: 22 واحد عمومی، 35 واحد پایه، 46 واحد الزامی و 33 واحد اختیاری می‌باشد، الزامی است.

اعضای هیات علمی گروه آموزشی فیزیک

ردیف

نام و نام خانوادگی

مرتبه علمی

زمینه تخصصی

پست الکترونیکی

1 دکتر رضا شکوهی استادیار

اتمی ملکولی، پلاسما و لیزر

r.shokuhi@ub.ac.ir
2 دکتر بی بی ملیحه موسوی استادیار

فیزیک حالت جامد، لایه‌های نازک و نانوذرات و نانوساختارها، نیم‌رساناها

m.mousavi@ub.ac.ir
3 دکتر سید بیژن جیا استادیار

فیزیک هسته‌ای، پرتو پزشکی (پرتو درمانی،تصویر برداری تشخیصی و کاربرد پرتوها)

jiabijan@ub.ac.ir
4 دکتر غلامحسین خرمی استادیار

فیزیک حالت جامد، پیزوالکتریک‌ها، نانو ذرات، نیم‌رساناها

gh.khorami@ub.ac.ir
5 دکتر ابراهیم محمدی رازی استادیار

تمی ملکولی (اپتیک)، تلاطم‌سنجی، انتشار نور در محیط متلاطم، برهم‌کنش لیزر و مواد

e.mohammadi@ub.ac.ir