نمایشگر دسته ای مطالب
گروه آموزشی علوم کامپیوتر
گروه آموزشی علوم کامپیوتر
گروه علوم کامپیوتر دانشگاه بجنورد با هدف آموزش و پژوهش در زمینه علوم کامپیوتر در سال 1387 تأسیس شد و از این سال اقدام به پذیرش دانشجو در رشته کارشناسی علوم کامپیوتر نموده است. در حال حاضر، گروه علوم کامپیوتر متشکل از 4 عضو هیات علمی تمام وقت و تعدادی استاد مدعو است. معرفی رشته علوم کامپیوتر رشته علوم کامپیوتر (Computer Science) به مباحث بنیادی کامپیوتر میپردازد و بیشتر جنبه تحقیقات نظری دارد و در مجموعه علوم پایه جای میگیرد. رشته علوم کامپیوتر جزو رشتههای میان رشتهای است که از تلفیق و ترکیب چند علم در یکدیگر به وجود آمده است. این رشته برای مطالعه نحوه محاسبات و پردازش الگوریتمها به وجود آمده و یک راه ارتباطی مؤثر بین دانش کامپیوتر و ریاضی است. در تمام دنیا از رشته علوم کامپیوتر به عنوان زمینه اصلی علم کامپیوتر که یکی از ارکان غیرقابل انکار علوم و صنایع حیاتی است، یاد میشود، چرا که متخصصان این رشته، با داشتن پایه تئوری قوی میتوانند با ابداع روشهای جدید و نوشتن برنامههای جامع و مفید، کمک مؤثری به دیگر زمینههای علمی و فنی کنند.
مهمترین هدف این رشته، دستیابی به بهترین روش، برای حل یک مسئله در کمترین زمان و با کمترین خطا و بالاترین دقت است. خروجی رشته علوم کامپیوتر، متخصصانی با دید ریاضی نسبت به مسائل منطقی در حوزههای مختلف مرتبط با کامپیوتر است. نگرش دانش آموختگان این رشته نسبت به موضوعات مختلف بسیار عمیق و پایهای است و به عنوان مثال، در این رشته علاوه بر آموختن زبانهای برنامهنویسی، نحوه ساخت آنها (زبانهای برنامهنویسی) هم مورد بررسی قرار میگیرد. ماهیت رشته علوم کامپیوترهدف اصلی رشته علوم کامپیوتر، شناسایی یک مشکل و ارائه راهحل بر مبنای فناوری برای آن است. این امر نیازمند کسب مهارتهای تحلیلی قوی است که به شما امکان درک مسئله مورد نظر و ارزیابی راهحلهای مختلف را میدهد تا قادر به انتخاب یا کشف راهحل متناسب با مسئله باشید. دانشجویان این رشته، طراحی، توسعه و تجزیه و تحلیل نرمافزار و سختافزار مورد استفاده برای حل مشکلات در انواع زمینههای تجاری، علمی و اجتماعی را مطالعه میکنند. آنها همچنین میآموزند که چه مشکلاتی توسط کامپیوتر قابلحل هستند، الگوریتم مینویسید و با نوشتن برنامهها، بهکارگیری پایگاه دادهها و سیستمهای امنیتی برای دیگر کاربران، سیستمهای کامپیوتری ایجاد میکنند. دو رشته مهندسی نرمافزار و علوم کامپیوتر رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و دارای نقاط مشترک زیادی هستند. از این رو، پیشرفت در علوم کامپیوتر نیازمند توسعه علوم نرمافزاری نیز هست و لذا این دو رشته رابطه متقابلی با یکدیگر دارند. به طوری که در بسیاری از محیطهای آموزشی دنیا، رشته مهندسی کامپیوتر را ترکیبی از مهندسی برق و علوم کامپیوتر در نظر میگیرند. وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشته علوم کامپیوتر امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری تخصصی فراهم میباشد. این رشته در مقطع کارشناسی فاقد گرایش بوده و در مقطع کارشناسی ارشد، مجموعه علوم کامپیوتر شامل دو رشته علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک است که ادامه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در هفت گرایش: محاسبات علمی، الگوریتم و نظریه محاسبات، نظریه سیستمها، محاسبات نرم و هوش مصنوعی، منطق و روشهای صوری، داده کاوی، علوم تصمیم و دانش صورت میپذیرد. تواناییهای فارغالتحصیلان و زمینههای شغلی با توجه به شرایط جهان کنونی و پیشرفت روز افزون تکنولوژی، برای دانش آموخته رشته علوم کامپیوتر فرصتهای شغلی متعدد و متنوعی وجود دارد. به دلیل نقش مهم این رشته در توسعه کشور، آینده شغلی این رشته را میتوان خوب پیشبینی نمود. چرا که بسیاری از مراکز صنعتی، سازمانها، مراکز تحقیقاتی و وزارتخانهها دارای پروژههای بسیار مهمی هستند که از این متخصصین استفاده میکنند. فارغ التحصیلان این رشته میتوانند با کسب مهارتهای لازم در زمینههای شغلی همچون: توسعهدهنده نرمافزار، مدیر پایگاهداده، تحلیلگر سیستمهای کامپیوتری، مدیر پروژههای نرمافزاری و توسعهدهنده وب، مشغول به کار شوند و درآمد قابلتوجهی داشته باشند. هر چند موقعیتهای شغلی این رشته مشابه با مهندسی نرمافزار است؛ اما در بسیاری از موارد، دانش آموختگان رشته علوم کامپیوتر به عنوان مدیر و هماهنگکننده پروژههای گوناگون در بازار کار به خدمت گرفته میشوند. در همین راستا این افراد طی دوران تحصیل باید دروسی را نیز در زمینه مدیریت و اقتصاد بگذرانند. در مقاطع مرتبط با تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری)، دانشآموختگان رشته علوم کامپیوتر بیشتر به حل مسائل تئوریک، در علم کامپیوتر میپردازند. در یک قانون کار استاندارد، به ازای هر چهار نفر مهندس نرمافزار به یک کارشناس علوم کامپیوتر نیاز است تا مدیریت گروه را بر عهده بگیرد. انتخاب راهحل مسائل و پیادهسازی این راه حلها، همچنین تقسیم الگوریتمها در بین مهندسین نرمافزار و در انتها جمعبندی قسمتهای توزیع شده بر عهده افراد خبره و متخصص در رشته علوم کامپیوتر است. زمینههای کاری و سطوح درآمدی متفاوتی در بازار کار برای دانش آموختگان رشته علوم کامپیوتر وجود دارد؛ اما در نهایت میزان درآمد دانشآموختگان این رشته را میزان قدرت رهبری آنها، تسلط بر تکنیکهای دادهکاوی و توانایی در حل چالشها و مشکلات اساسی سازمانها تعیین میکند. از یکسو، تقویت مهارتهای حل الگوریتمها و کار با زبانهای برنامهنویسی به افراد درک بهتری از مباحث مطرحشده در طول دوران تحصیل در رشته علوم کامپیوتر را میدهد و از سوی دیگر، مطالعه و تحقیق حتی بعد از دانشآموختگی میتواند کمک شایانی به رشد و پویایی دانشآموخته رشته علوم کامپیوتر کند. تحصیل در این رشته و گذراندن واحدهای مربوطه در دانشگاه، فقط اطلاعات پایهای و کلی را به فرد منتقل میکند. بنابراین، جهت حضور در بازار کار، دانشآموخته باید با تلاش و کوشش و مطالعه و تحقیق، اطلاعات و معلومات خود را به روز کند تا نیاز اصلی بازار کار که همان شیوهها و روشهای نوین رسیدن به اهداف و افزایش سوددهی بنگاههای اقتصادی است را پاسخگو باشد. طول دوره تحصیل طول رسمی دوره کارشناسی ۴ سال تحصیلی و کلیه دروس آن در ۸ نیمسال برنامهریزی شده است و جمع کل واحدهای درسی دوره کارشناسی رشته علوم کامپیوتر 134 واحد به شرح زیر است: دروس عمومی : 22 واحد دروس پایه : 24 واحد دروس الزامی رشته : 60 واحد دروس اختیاری: 28 واحد |
اعضای هیات علمی گروه علوم کامپیوتر
در حال حاضر، گروه علوم کامپیوتر متشکل از ۴ عضو هیات علمی تمام وقت به شرح زیر است:
ردیف | نام و نام خانوادگی | مرتبه علمی | زمینه تخصصی | پست الکترونیکی |
1 | دکتر داود بخشش | استادیار | هندسه محاسباتی، نظریه الگوریتمی گراف | d.bakhshesh@ub.ac.ir |
2 | دکتر مهدی ایمانپرست | استادیار | الگوریتمهای تقریبی، هندسه محاسباتی | m.imanparast@ub.ac.ir |
3 | مهندس الهام عنایتی | مربی (دانشجوی دکتری) | داده کاوی، هوش مصنوعی، الگوریتمهای تکاملی | e.enayati@ub.ac.ir |
4 | دکتر مهرداد فرخ نژاد | استادیار (بورسیه) | داده کاوی، محاسبات علمی | --- |